Filmrecension | Insidious 1 & 2

[ Klicka HÄR för att se Trailer 1, Klicka HÄR för att se trailer 2 ]

Insidious: Berättelsen om en ung familj som gör en fruktansvärd upptäckt. Deras medvetslösa sons kropp har förvandlats till en magnet som drar till sig onda väsen, samtidigt som hans eget medvetande är fångat i det mörka och lömska rike som kallas The Further.

Vad tycker vi om filmen? Jag och Ottan såg första Insidious filmen igår. Jag har dock sett filmen 3 gånger tidigare så jag hade lite koll på vad den hanldade om och vad som skulle hända. Dock var jag lika rädd igår som när jag såg den första gången. Ottan tycker att filmen är läskig men den är mer psykande, den sätter sig på psyket mer än den skrämmer skiten ur en. Dock har filmen ett ex antal jump scares moments som är riktigt vidriga. Och vissa av karaktärerna ger en enormt kalla kårar. James Van som har producerat filmen har även producerat Paranormal Activity och man får lite PA vibbar av Insidious då båda är baserade på andevärlden. Filmen är helt klart värd att se om man gillar skräck. Är du lika lätt skrämd som jag och är rädd för allt så kommer du garanterat att ha svårt att sova efter denna filmen.

BETYG:

Insidious chapter 2: Familjen Lambert har gått vidare och flyttat från huset där allt började men de är inte ensamma då samma vålnad följer efter dem...

Vad tycker vi om filmen? Vi har precis sett klart 2an och tycker att den är bra och helt klart se värd men inte ens hälften så läskig och psykande som första filmen. Då denna är mer förutsägbar och man förstår efter filmens gång varför saker sker och den har inte alls lika skrämmande karaktärer och heller inga riktigt jobbiga jump scares moments. Dock måste man ha sett ettan för att förstå denna annars blir allt bara ett stort virrvarr. Det som båda filmerna har gemensamt är att dom är vädlgit fint gjorda vilket gör dom extremt verklighetstrogna. FIlmerna är vädlgit lika varandra vilket kan göra att tvåan blir lite långtråkig och man sitter inte alls på helspänn så som man gör i första. Men båda filmerna är helt klar se värda och både jag och Ottan ser fram emot tredje filmen som kommer på bio den 4 April 2015.

BETYG:
Sleep tight.