Två saker som är svårt att ta kontroll över

 
Har funderat mycket på detta sedan jag bestämt mig för att tänka på vad jag äter och att börja träna för mitt eget bästa. Jag bestämde mig för 2-3 månader sedan att ta tag i mitt liv, och träningen går överraskande bra. Detta kommer låta jätte ego men jag är riktigt stolt över mig själv när det kommer till träningen. Då jag varit den värsta latmasken genom alla tider hela mitt liv. Så det känns jätte bra att jag kommit igång med träningen. Men det finns två saker jag tycker är jätte svårt att få bukt med. Har verkligen problem med dessa två och det stör mig lite faktiskt. 
 
ETT: Maten! Jag har galet svårt att få till att äta ''nyttigt''. Jag är en riktigt godisgris, men det är inte godiset som är problemet denna gången för jag börjar få kontroll över sötsuget (10 poäng till mig)  utan hur jag ska få till goda och nyttiga måltider. Jag menar hallå det är inte svårt att hitta recept, men ändå har jag svårt att få till nyttigare måltider. I skolan är det allra svårast då maten där inte är det godaste, så då kanske det blir att man äter 2 portioner med pasta vilket kanske inte är det bästa. Sen att byta ut alla matvanor man har till de bättre alternativen, jag menar man har ju sina matrutiner i familjen och då om man är den enda som försöker ändra på maten är det inte lätt.. Måste verkligen hitta en lösning på detta problem SNARAST! Några tips ?
 
TVÅ: Dricka tillräckligt med vatten! Det är verkligen svårt att få i sig tillräckligt med vatten varje dag, jag menar det är inget man går och tänker på hela tiden ''nu måste jag dricka'' jag menar man har tillräckligt med annan skit i huvudet än att gå och dricka vatten? Jag försöker dricka minst 5 glas om dagen jag vet att man ska dricka mycket mer men jag kommer aldrig ihåg att dricka. Och tänker inte sätta larm varje timme för att komma ihåg vattnet. Och har jag en vattenflaska med mig så dricker jag upp allt vatten på en gång sen lägger jag den i skåpet och tänker inte med på den. Hur gör ni för att komma ihåg att fylla på med vatten?
 
 
 
HJÄLP!